PvdA wil oplossing Kamernood

De PvdA maakt zich zorgen over het gebrek aan huisvesting voor studenten en andere jongeren. Het gevolg is dat er veel te hoge huren worden betaald voor te kleine kamers, waarvan de veiligheid vaak te wensen overlaat.
Raadslid Youssef el Messaoudi wil duidelijkheid van het college over de wachttijden voor studentenwoningen en het beleid om de kamernood op te lossen. Hij stelt hier schriftelijke vragen over aan het college.

Door de komst van de nieuwe HBO vestiging met een groot aantal studierichtingen, naast het huidige MBO aanbod, trekt Amersfoort steeds meer studenten en jongeren aan. Dit leidt tot een grotere vraag naar huisvesting, waar de stad op dit moment niet aan voldoet. Dit heeft grote invloed op de wachttijden voor een kamer. Van studentenvereniging ConventusComenus is vernomen dat de wachttijd voor een kamer 2 tot 3 jaar is. Daarom wil el Messaoudi nu inzicht in de cijfers van het college.

Daarnaast wil hij duidelijkheid over het collegebeleid ter oplossing van de kamernood. Zo ziet de PvdA op de korte termijn mogelijkheid voor het plaatsen van noodwoningen, zoals de spaceboxen aan de Eemhaven. Leegstaande kantoorpanden kunnen in het kader van de nieuwe kraak- en leegstandswet eerder worden toegevoegd aan de woningvoorraad. In Amsterdam wordt er al gebruik gemaakt van deze wetgeving. Eigenaren van panden die langer dan een half jaar leegstaan moeten in overleg met de gemeente zoeken naar een herbestemming. El Messaoudi wijst het Amersfoortse college erop om de kamernood als een prioriteit te beschouwen en daarom op korte termijn actie te ondernemen.

Tags: , ,