PvdA Kandidaat Flora Goudappel: ‘Europa belangrijker dan ooit’

Heel Nederland moet gaan stemmen bij de Europese verkiezingen op donderdag 22 mei, en dan bij voorkeur op de PvdA; dat was de boodschap van Flora Goudappel, afgelopen donderdag in de Amersfoortse Club Funk. Goudappel, kandidaat op de Europese lijst, benadrukte dat het dagelijkse leven zonder ‘Europa’ niet meer is voor te stellen.

,,Als we chocola kopen, weten we dat er cacao in zit en dat we de uiterste gebruiksdatum kunnen vertrouwen. We hoeven niet meer eindeloos bij de grenzen te wachten als we op vakantie naar Italië gaan. En, nog belangrijker: dankzij de Europese Unie is er een platform gecreëerd waar we conflicten kunnen bijleggen. Een crisis als in de Oekraïne hebben we in West-Europa al sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer gehad.’’

Bij een recent bezoek aan de Amersfoortse multinational DHV werd ze aan haar jasje getrokken: of de Europese Unie kon helpen bij gesprekken met Oost-Europa, aangezien het niet mogelijk lijkt daar handel te drijven op een ‘eerlijke’ manier, volgens Westerse criteria. Goudappel: ,,DHV heeft zich vooralsnog maar teruggetrokken uit Oost-Europa. Onze inzet is nodig om verbetering in deze situatie te brengen.’’

Goudappel deed Amersfoort aan in het kader van de ‘Roodtrip’ die Europese PvdA-kandidaten naar de gemeentes brengt. De Rotterdamse juriste staat op nummer zes en hoopt dankzij voorkeursstemmen een zetel te bemachtigen.

De Amersfoortse raadsleden Louis de la Combé en Rob Smulders benadrukten hoe moeilijk het is dergelijke boodschappen over te brengen. De La Combé: ,,Het lijkt bijna of we ons moeten verontschuldigen voor de Europese samenwerking.’’

Goudappel erkende dat de EU de neiging heeft om zich vooral bezig te houden met grote bedrijven, banken en fondsen en minder met de burger zelf. ,,Wat de PVDA wil, is werk, werk en nog eens werk. De burger maakt zich zorgen om de concurrentie van goedkope arbeidskrachten uit landen als Polen, en terecht. Maar juist daarvoor is Europa nodig. Uitbuiters die twee euro per uur betalen, moeten worden aangepakt. En: onze afzetmarkt moet veilig worden gesteld. Zeventig procent van wat we in Nederland produceren, gaat naar andere landen binnen de EU.’’

Kortom: ,,Als het goed gaat met Europa, dan gaat het goed met Nederland. Europa is belangrijker dan ooit.’’

Smulders Audiovisueel maakte een videoverslag:

Tags: ,