Amersfoort krijgt nieuw college met PvdA, GL, D66 en VVD

De PvdA wil een college vormen met de VVD, D66 en GroenLinks. De fractie stemt in met het advies dat informateur Jan van Bergen gisteren heeft uitgebracht aan de gemeenteraad, waar de vier partijen een meerderheid hebben van 23 zetels. “De 4 fracties hebben het onderlinge vertrouwen in elkaar uitgesproken en willen vol ambities Amersfoort weer een stadsbestuur geven,” zegt PvdA-fractievoorzitter Rob van Muilekom, die namens zijn partij aan de onderhandelingstafel zat samen met Ramón Smits Alvarez. “Alle partijen zijn doordrongen van het besef dat er een hoop moet gebeuren en dat om samen een stad te besturen je elkaar wat moet gunnen.”

“Voor de PvdA staan de mensen en de wijken centraal,” voegen Smits Alvarez en van Muilekom toe. Amersfoort heeft ferme bezuinigingen in het vooruitzicht, maar de sociaaldemocraten geloven dat het mogelijk is om financieel verantwoord beleid te combineren met een sociaal gezicht.

Steun- en Informatiepunten
Het speerpunt voor de PvdA is opkomen voor mensen die door de crisis en bezuinigingen tussen wal en schip vallen. De partij wil dat er centra blijven voor ontmoeting en activiteiten. “Ook gaat we ons hard maken voor STIP’s in de wijken,” zegt Van Muilekom. “Dit zijn Steun- en Informatiepunten waar mensen dichtbij huis terecht kunnen voor zorg, ondersteuning, informatie, verwijzing naar de juiste instanties of gewoon een kopje koffie. Combinatie met ruimte voor dagbesteding zou mooi zijn.” Ook maakt de partij een speciaal punt voor kansen en voorzieningen voor jongeren.

“De aankomende bezuinigingen en waarschijnlijke tekorten in Vathorst en bij de sociale werkvoorziening vereisen ook dat er nu geen financiële risico’s worden genomen,” aldus de PvdA onderhandelaars. Dat betekent dat bij grootschalig projecten als de Kersenbaan en Sportcomplex Hogeweg strikte financiële discipline nu het uitgangspunt is. Ook bij het stadhuis zullen alleen de hoogstnoodzakelijke vernieuwingen worden uitgevoerd.

Wethouders
De komende tijd zullen de vier partijen verder onderhandelen in de formatiefase over de verdeling van de portefeuilles. Vanwege het aantal zware dossiers, wil de beoogde coalitie een collegebezetting van vijf fulltime equivalents verdelen over zes wethouders, waarbij Groen Links en D66 elk één fulltime wethouder leveren en de VVD en de PvdA elk twee parttime wethouders.

Met dit coalitieakkoord keert de PvdA na drie jaar afwezigheid weer terug naar het Amersfoortse stadsbestuur. Aldus Van Muilekom: “In deze coalitie willen wij de stad weer in beweging brengen; samen met de inwoners en organisaties in de wijken, maar ook met de buurgemeenten en de provincie in de regio.”

Lees ook het eindverslag van informateur Jan van Bergen

Brief_informateur_Van_Bergen